Ви читаєте Правовий Куточок за травень. Якщо Вас цікавить Правовий Куточок за квітень, проходьте за цим посиланням.
23 травня 2023 року Кабінетом Міністрів України (далі – КМУ) прийнято постанову № 522 «Про затвердження Порядку функціонування єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад». Цей Порядок визначає механізм створення, впровадження та забезпечення функціонування єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад. Власником геоінформаційної системи регіонального розвитку є держава в особі Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, яке є її держателем. Адміністратором є Агентство відновлення. Мінінфраструктури України до 31 грудня 2023 р. повинне забезпечити розроблення та впровадження програмного забезпечення, необхідного для функціонування єдиної геоінформаційної системи здійснення моніторингу та оцінювання розвитку регіонів і територіальних громад.
23 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 521 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 19 березня 2022 р. № 333 «Про затвердження Порядку компенсації витрат за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб» і від 30 серпня 2022 р. № 977 «Деякі питання, пов’язані з компенсацією за тимчасове розміщення (перебування) внутрішньо переміщених осіб». То ж тепер виділення та використання коштів для надання компенсації за рахунок коштів державного бюджету (зокрема, резервного фонду бюджету) здійснюватиметься відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 р. № 415 «Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету».
19 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 523 «Про внесення змін до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану». То ж тепер, відповідно до внесених змін, за дорученнями клієнтів у другу чергу також здійснюватимуться наступні платежі з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка за витратами місцевих бюджетів:
- на розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на депозитах за умови придбання державних цінних паперів на суму в розмірі 50 відсотків загального обсягу коштів, які розміщуються на депозитах;
- на забезпечення діяльності військових адміністрацій, утворених на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих території України;
- на ремонт, утримання меморіальних кладовищ та інших місць почесних поховань, установлення намогильних споруд;
- на оплату послуг з розроблення техніко-економічного обґрунтування щодо недоцільності подальшої експлуатації, добудови (завершення будівництва), проектів ліквідації вугледобувних підприємств (шахт) та проведення їх комплексної державної експертизи;
- на оплату медичних оглядів підопічних та працівників інтернатних установ/закладів системи соціального захисту населення, внутрішньо переміщених осіб;
- на придбання книг та періодичних видань для поповнення фондів бібліотек.
19 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 516 «Деякі питання організації роботи комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України». Цією постановою затверджено «Примірне положення про комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України». Відповідно до цього Примірного положення, комісія з розгляду питань щодо надання вищеназваної компенсації є консультативно-дорадчим органом виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, військової адміністрації населеного пункту або військово-цивільної адміністрації населеного пункту, який утворюється для розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.
Основними завданнями комісії є:
- розгляд заяв про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна;
- надання отримувачам компенсації консультацій та вичерпної інформації з питань отримання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна;
- встановлення наявності/відсутності підстав для отримання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна шляхом перевірки наявних документів та/або інформації;
- забезпечення проведення обстеження об’єкта незавершеного будівництва або знищеного об’єкта нерухомого майна, зокрема з метою встановлення факту проведення ремонтних робіт за рахунок інших джерел фінансування;
- надання отримувачам компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна допомоги в поновленні або отриманні документів, які не додано до заяви внаслідок їх втрати або у зв’язку з необхідністю встановлення фактів, що мають юридичне значення;
- забезпечення підготовки рішень комісії для їх затвердження уповноваженим органом;
- виготовлення за допомогою Реєстру та надіслання заявнику житлового сертифіката в електронній та/або паперовій формі (у разі прийняття рішення про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна).
19 травня 2023 року КМУ прийнято постанову №511 «Про затвердження Порядку ведення, функціонування та доступу до інформації єдиної державної електронної геоінформаційної системи користування надрами». Цей Порядок визначає мету створення, структуру, процедуру та вимоги щодо функціонування та доступу до інформації єдиної державної електронної геоінформаційної системи у сфері надрокористування, процедуру електронної інформаційної взаємодії єдиної геоінформаційної системи з іншими електронними інформаційними ресурсами.
Електронний кабінет єдиної геоінформаційної системи – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує електронну форму взаємодії між надрокористувачами, органами державної влади та органами місцевого самоврядування, інформаційними системами та базами даних і реєстрами у сфері надрокористування єдиної геоінформаційної системи.
Єдину геоінформаційну систему формуватимуть задля:
- обліку ділянок надр, наданих у користування;
- створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр;
- забезпечення електронної взаємодії між надрокористувачами, органами державної влади та органами місцевого самоврядування з метою виконання визначених законодавством завдань у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, зокрема обробки інформації, що формується у процесі діяльності користувачів надр, у тому числі користувачів надр на умовах угод про розподіл продукції.
12 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 487 «Про внесення зміни до пункту 10 Порядку надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення». Внесеними змінами зменшено до 200 тис. грн. максимальний обсяг розміру компенсації за один пошкоджений об’єкт.
12 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 485 «Про внесення змін до пункту 4 Положення про Національну поліцію». То ж тепер Національна поліція матиме ще й наступні повноваження:
- забезпечуватиме відповідно до законодавства здійснення контролю за справлянням надходжень до державного бюджету платежів (адміністративні штрафи та інші санкції) згідно з переліком кодів бюджетної класифікації, визначеним постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 р. № 106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» для Національної поліції, а також ведення обліку таких платежів у межах компетенції;
- на підставі відповідної постанови Уповноваженого із захисту державної мови вживатиме заходів у межах компетенції для забезпечення здійснення ним своїх повноважень, передбачених Законом «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
- здійснюватиме в межах своїх повноважень нагляд за дотриманням порядку вигулу домашніх тварин (собак) у громадських місцях, дотриманням вимог у сфері захисту тварин від жорстокого поводження та вживатиме відповідних заходів у разі порушення законодавства у зазначеній сфері.
12 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 482 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 і від 13 січня 2023 р. № 28». Цією постановою внесено низку змін до «Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 та постанови Кабінету Міністрів України від 13 січня 2023 р. «Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я», відповідно до яких:
- у разі встановлення медичному, фармацевтичному працівнику, фахівцю з реабілітації та молодшому медичному персоналу неповного робочого дня або неповного робочого тижня, а також під час невиконання працівником у повному обсязі встановленої норми тривалості робочого часу вимога щодо розміру оплати його праці застосовується пропорційно до виконаної ним норми праці;
- на період воєнного стану, але не довше 31 грудня 2023 р. для медичних, фармацевтичних працівників, фахівців з реабілітації та молодшого медичного персоналу за виконану у повному обсязі місячну (годинну) норму праці, які безпосередньо надають спеціалізовану та екстрену медичну допомогу та виконують свої обов’язки в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, які уклали з Національною службою здоров’я договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій:
-
на територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій, мінімальний розмір оплати праці установлюється в межах фонду оплати праці на рівні не менше:
-
28000 гривень для осіб, які займають лікарські посади у закладах охорони здоров’я (крім лікарів-інтернів), посади фармацевтів у закладах охорони здоров’я (крім фармацевтів-інтернів), посади професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я та посади професіоналів з вищою немедичною освітою у сфері охорони здоров’я;
-
18000 гривень для осіб, які займають посади у закладах охорони здоров’я, віднесені єдиними кваліфікаційними вимогами до посад фахівців (крім лікарів-інтернів та фармацевтів-інтернів);
-
9000 гривень для осіб, які займають посади молодшого медичного персоналу в закладах охорони здоров’я;
-
на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, мінімальний розмір оплати праці встановлюється в межах фонду оплати праці на рівні не менше:
-
23000 гривень для осіб, які займають лікарські посади у закладах охорони здоров’я (крім лікарів-інтернів), посади фармацевтів у закладах охорони здоров’я (крім фармацевтів-інтернів), посади професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я та посади професіоналів з вищою немедичною освітою у сфері охорони здоров’я;
-
15500 гривень для осіб, які займають посади у закладах охорони здоров’я, віднесені єдиними кваліфікаційними вимогами до посад фахівців (крім лікарів-інтернів та фармацевтів-інтернів);
-
8000 гривень для осіб, які займають посади молодшого медичного персоналу в закладах охорони здоров’я.
- диференціація заробітної плати медичним, фармацевтичним працівникам, фахівцям з реабілітації та молодшому медичному персоналу державних та комунальних закладів охорони здоров’я здійснюється у межах фонду оплати праці шляхом встановлення доплат та надбавок з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи;
- для реалізації вищеназваних вимог надавач медичних послуг затверджуватиме відповідний перелік працівників, які безпосередньо виконуватимуть свої обов’язки та надаватимуть спеціалізовану і екстрену медичну допомогу за місцем надання медичних послуг, яке розташоване на території можливих чи активних бойових дій.
12 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 474 «Про публічний моніторинг земельних відносин», якою затверджено «Порядок здійснення публічного моніторингу земельних відносин та моніторингу ринку земель у його складі».
Для публічного моніторингу земельних відносин використовуватимуться дані, що надходитимуть у порядку електронної інформаційної взаємодії та відображатимуть стан і розвиток земельних відносин у розрізі територій областей, районів та територіальних громад. Публічний моніторинг земельних відносин здійснюватиме Держгеокадастр, який стане держателем автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин та забезпечуватиме:
- створення та функціонування автоматизованої системи публічного моніторингу земельних відносин;
- оприлюднення один раз на місяць на офіційному веб-сайті Держгеокадастру результатів публічного моніторингу земельних відносин.
Доступ до результатів публічного моніторингу земельних відносин матиме необмежене коло осіб через електронний кабінет. Об’єктами моніторингу ринку земель будуть відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отримані в порядку взаємодії інформаційних систем Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідно до статті 30 Закону «Про Державний земельний кадастр» та статті 33 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», про відповідну земельну ділянку з кадастровим номером та площею.
12 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 471 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 і від 21 березня 2023 р. № 253 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України». Цією постановою Уряду внесені наступні зміни до постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»:
- замовникам заборонено здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- викладено у новій редакції «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Таким чином, відновлено проведення трираундових аукціонів у відкритих торгах, якщо подано дві і більше тендерних пропозицій. Водночас якщо була подана лише одна пропозиція, то в такому разі електронний аукціон не застосовується автоматично. Разом з тим, за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування трираундового електронного аукціону, в такому випадку проводиться лише сліпий аукціон на етапі подання пропозиції. Окрім того, буде забезпечена можливість прийняття участі в публічних закупівлях учасникам, активи яких передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Також запроваджено можливість встановлення додаткових вимог і умов міжнародними валютно-кредитними організаціями, коли закупівля товарів (робіт, послуг) здійснюватиметься за кошти кредитів (позик, грантів), що надані відповідно до міжнародних договорів України з цими міжнародними валютно-кредитними організаціями, відповідно до правил і процедур, встановленими цими організаціями.
9 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 470 «Про координаційні центри підтримки цивільного населення». Відповідно до цієї постанови Уряду:
- затверджено «Типове положення про Координаційний центр підтримки цивільного населення при обласній, Київській та Севастопольській міській державній (військовій) адміністрації». Такий Координаційний центр утворюватиметься для підтримки та координації надання допомоги населенню, постраждалому внаслідок збройного конфлікту, зокрема внутрішньо переміщеним особам, ветеранам війни, особам з інвалідністю внаслідок війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалим учасникам Революції Гідності, членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, іншим постраждалим особам, забезпечення ефективної взаємодії між органами виконавчої влади, правоохоронними та іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, організаціями та установами, що залучають до своєї діяльності волонтерів, волонтерами, представництвами в Україні міжнародних гуманітарних організацій під час вирішення питань щодо соціального захисту, забезпечення житлом та зайнятості постраждалого населення, надання психосоціальної, медичної та правової допомоги постраждалому населенню;
- органам місцевого самоврядування рекомендовано утворити координаційні центри підтримки цивільного населення та затвердити положення про зазначені центри з урахуванням Типового положення, затвердженого цією постановою.
9 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 469 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату, державної реєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану». Цією постановою внесено зміни до наступних постанов Уряду:
- від 25 грудня 2015 р. № 1133 «Про надання послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у скорочені строки»;
- «Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. № 990;
- від 28 лютого 2022 р. № 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану»;
- від 6 березня 2022 р. № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану»;
- від 12 березня 2022 р. № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану»;
- від 7 травня 2022 р. № 564 «Деякі питання ведення та функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану»;
- від 6 грудня 2022 р. № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Таким чином, внесено низку змін до законодавства щодо нотаріату, держреєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану, зокрема:
- змінено норму, яка передбачала можливість посвідчення довіреностей та засвідчення заяв без спеціальних нотаріальних бланків;
- пом’якшено вимоги, яким мають відповідати нотаріуси, які включені до переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна;
- збільшені строки на кожному етапі розгляду заяв на включення до Переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна;
- заборонено вчинення нотаріальних дій нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;
- заборонено державну реєстрацію зміни місцезнаходження юридичної особи, у результаті якої місцезнаходження належатиме до адміністративно-територіальної одиниці, що знаходиться на тимчасово окупованій Російською Федерацією території, включеній до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;
- тепер тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань не проводитиметься щодо осіб, які виконували функції державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, перебуваючи у трудових відносинах із Мін’юстом чи його територіальним органом у період після 01.05.2016 року не менше ніж 3 місяці;
- у разі відмови в державній реєстрації плата за проведення державної реєстрації у скорочені строки не повертається. Якщо ж протягом місяця з дня прийняття рішення про відмову заявником повторно подано документи для відповідної державної реєстрації, плата за проведення державної реєстрації у скорочені строки не справляється.
9 травня 2023 року КМУ прийнято постанову № 461 «Про внесення зміни до Порядку та умов надання у 2023 році додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації». Відповідно до внесених змін, розподіл та використання додаткової дотації бюджетами територіальних громад, що розташовані на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації, здійснюються за погодженням з обласною військовою адміністрацією.
Розпорядженням КМУ від 26 травня №472-р «Про розподіл резерву освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2023 році» розподілені понад 3,1 млн. грн. резерву освітньої субвенції задля погашення заборгованості із виплати заробітної плати з нарахуваннями, що виникла у 2022 році, між бюджетом Виноградівської сільської територіальної громади Херсонської області, а розпорядженням Уряду № 432-р від 16 травня 2023 року – понад 14,5 млн. грн. резерву між бюджетами Кіндрашівської сільської та Куп’янської міської територіальних громад Харківської області; Долматівської сільської та Лазурненська селищної територіальних громад Херсонської області.
26 травня видано розпорядження КМУ № 463-р «Про розподіл у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей». Між обласними бюджетами всіх областей України та бюджетом міста Києва розподілені майже 1,70 млрд. грн.
12 травня 2023 року КМУ видано розпорядження №427-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету з метою покриття витрат за вересень - грудень 2022 р. об’єктів державної, комунальної та приватної власності». Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури виділено понад 180 млн. грн. для надання додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію комунальним закладам, державним закладам освіти, що передані на фінансування з місцевих бюджетів, та закладам спільної власності територіальних громад області та району, що перебувають в управлінні обласних та районних рад, за розподілом між обласними бюджетами згідно з додатком 2 до цього розпорядження.
15 травня 2023 року Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України видано наказ № 143 «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». Оновлено було вищеназваний Перелік територій.
25 травня Антимонопольний комітет України оприлюднив своє роз’яснення № 5-рр/дд щодо механізму розрахунку компенсації у сфері пасажирських перевезень. У цьому роз’ясненні наголошується, що:
- надавачі державної допомоги повинні забезпечити розробку та затвердження нормативно-правового або розпорядчого акта (методики розрахунку компенсації за надання послуг у сфері пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес, контролю та перегляду такої компенсації), у якому повинні бути чітко визначені:
-
-
механізм, на підставі якого розраховується та переглядається компенсація, враховуючи, що сума компенсації не повинна перевищувати суми, необхідної для покриття чистих витрат (чистої фінансової різниці) між понесеними витратами й отриманими доходами суб’єкта господарювання при наданні вказаних послуг, з урахуванням розумного рівня прибутку;
-
заходи щодо уникнення та повернення компенсації у випадку надання надмірної компенсації, які покладаються на надавача державної допомоги;
-
розрахунок компенсації за надання послуг пасажирських перевезень, що є послугами загального економічного інтересу, повинен здійснюватися виконавцями таких послуг на підставі договору про надання послуг пасажирських перевезень, який має містити:
-
-
-
зміст і тривалість зобов’язань із надання послуг пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес;
-
назву суб’єкта господарювання і територію, на яку поширюються його послуги;
-
заздалегідь встановлені в об’єктивний і прозорий спосіб:
-
механізм розрахунку компенсації, контролю та перегляду компенсації (методики розрахунку компенсації за надання послуг у сфері пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес, контролю та перегляду такої компенсації);
-
перелік будь-яких виключних або спеціальних прав, які було надано суб’єкту господарювання щодо послуг пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес;
-
-
визначення переліку розподілу витрат, пов’язаних із наданням послуг пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес;
-
визначення механізму розподілу доходу від продажу проїзних квитків, який може: залишатися в перевізників, відшкодовуватися органу державної або місцевої влади, що забезпечують організацію перевезення пасажирів або розподілятися між ними;
-
- методика розрахунку компенсації за надання послуг у сфері пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес, контролю та перегляду такої компенсації повинна забезпечувати щоб сума компенсації не перевищувала обсягу, необхідного для покриття собівартості виконання зобов’язання з обслуговування населення, включаючи обґрунтований прибуток. Витрати, які беруться до уваги, становлять усі витрати на надання послуги, що становлять загальний економічний інтерес. Надходження, які враховуються, включають усі надходження, отримані в результаті надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, незалежно від того, чи такі надходження класифікуються як державна допомога;
- методикою розрахунку компенсації за надання послуг у сфері пасажирських перевезень, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес, контролю та перегляду такої компенсації має бути встановлено, що суб’єкт господарювання не отримує надлишкової компенсації за надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, а також способи недопущення надлишкової компенсації протягом усього строку надання державної допомоги та механізм її повернення.
15 травня 2023 року видано наказ Міністерства освіти і науки України (далі – МОН України) № 563 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні». Затверджені наказом «Методичні рекомендації» передбачають забезпечення:
- безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану;
- оптимізації освітнього процесу щодо осіб, котрі одночасно здобувають освіту в Україні та у країні перебування;
- оцінювання результатів навчання;
- зарахування до закладу освіти;
- переведення на учнів на наступний рік навчання;
- зарахування результатів навчання;
- отримання учнями документів про здобуття освіти.
17 травня 2023 року оприлюднено лист МОН України «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року» № 1/6990-23. У листі пропонується:
- врахувати в роботі Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, що доведені листом МОН України від 22.07.2022 № 1/8462-22;
- до складу комісій по прийому готовності закладу освіти до нового 2023/24 навчального року за згодою включати фахівців територіальних підрозділів, що уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у відповідних сферах господарської діяльності;
- передбачити забезпечення мінімальних вимог для належної організації освітнього процесу в захисних спорудах цивільного захисту закладів освіти.
17 травня 2023 року оприлюднено лист МОН України «Про організацію та проведення заходів з питань безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу на час літніх канікул» № 1/6900-23. У цьому листі пропонується:
- організувати проведення інструктажів із здобувачами освіти з питань безпеки життєдіяльності перед початком літніх канікул (зокрема з питань дій у випадку надзвичайних ситуацій, дій у разі оголошення про загрозу виникнення надзвичайної ситуації, у тому числі сигналу «Повітряна тривога», правил пожежної безпеки, електробезпеки, безпеки дорожнього руху, профілактики шлунково-кишкових захворювань, правил поведінки в громадських місцях, а також поводження з незнайомими людьми та предметами, користування громадським транспортом, попередження травмування на об’єктах залізничної інфраструктури, правилах поводження на річках і водоймах тощо) за відповідними інструкціями з реєстрацією у відповідних журналах;
- провести роз’яснювальну роботу серед здобувачів освіти щодо правил поведінки в умовах підвищення температури повітря, попередження випадків перегрівання на сонці, порядку надання домедичної допомоги постраждалим внаслідок нещасних випадків, а також безумовного дотримання обмежень задля запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2;
- перевірити знання порядку дій у разі оголошення сигналу «Повітряна тривога», загальної інструкції з пожежної та техногенної безпеки у працівників охорони, вахтерів, чергових служб об’єктів, а також порядок здійснення контролю за додержанням протипожежного стану, огляду територій і приміщень, порядку знеструмлення електромережі та дій у разі виявлення пожежі або спрацювання засобів пожежної сигналізації та автоматичного пожежогасіння;
- поінформувати учасників освітнього процесу про заборони та ризики відвідування лісових масивів та територій, які можуть бути замінованими або наближені до районів бойових дій, довести рекомендації Державної служби України з надзвичайних ситуацій стосовно дій населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеру в тому числі поводження з вибухонебезпечними та підозрілими предметами;
- утримувати наявні укриття фонду захисних споруд цивільного захисту в готовності до використання за призначенням та у разі оголошення сигналу «Повітряна тривога» забезпечити розміщення персоналу закладів освіти та населення відповідно до затверджених алгоритмів (інструкцій);
- провести роз’яснювальну роботу з батьками, усиновлювачами та опікунами здобувачів освіти щодо попередження нещасних випадків під час літнього відпочинку.
12 травня оприлюднений дайджест судової практики Великої Палати Верховного Суду щодо рішень, винесених нею за період із 01 березня до 30 квітня 2023 року.
Касаційний цивільний суд Верховного Суду у постанові від 29 березня 2023 року у справі № 563/376/22-ц роз’яснив порядок застосування законодавства щодо пролонгації договору оренди землі в умовах воєнного стану.
Законом № 2145-ІХ, який набрав чинності 7 квітня 2022 року, Земельний кодекс України доповнено пунктами 27 і 28 розд. X «Перехідні положення», відповідно до яких під час дії воєнного стану вважаються поновленими на один рік без волевиявлення сторін договори оренди земельних ділянок, строк користування якими закінчився після введення воєнного стану. Ці положення Закону втратили чинність 19 листопада 2022 року, коли набув чинності Закон України від 9 жовтня 2022 року № 2698-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель». Аналіз наведених положень Земельного кодексу України дав суду підстави для висновку, що в період із 7 квітня 2022 року до 19 листопада 2022 року договори оренди земельної ділянки були поновлені на один рік без волевиявлення сторін договору, строк яких сплинув у цей проміжок часу. Оскільки строк дії спірного договору оренди закінчувався 13 червня 2022 року, то, відповідно до пункту 27 розд. X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, він вважається поновленими на один рік без волевиявлення сторін, тобто до 13 червня 2023 року. Законом прямо визначено юридичний факт, з яким закон пов’язує поновлення дії договорів оренди саме без волевиявлення сторін, а тому висновки апеляційного суду про те, що така автоматична пролонгація запроваджена законодавцем для спрощення оформлення договорів для сторін, які бажають продовжити ці правовідносини, не відповідає змісту наведених положень закону – констатував Касаційний цивільний суд Верховного Суду.
Касаційний цивільний суд Верховного Суду у постанові від 19 квітня 2023 року у справі № 761/8294/21 роз’яснив особливості застосування гарантій захисту трудових прав викривача корупції. Як зазначено в частині 1 статті 53-3 Закону «Про запобігання корупції», права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону. То ж особа набуває статусу викривача з моменту повідомлення інформації про порушення вимог Закону іншою особою. Згідно з частиною 1 статті 53-4 Закону, викривача не може бути звільнено з роботи, піддано з боку керівника або роботодавця іншим негативним заходам впливу у зв’язку з повідомленням. До негативних заходів також належать формально правомірні рішення і дії керівника або роботодавця вибіркового характеру, які не застосовуються до інших працівників у подібних ситуаціях. При цьому передбачені у ст. 53-4 Закону гарантії застосовуються не лише за фактом того, що особа є викривачем, але й за умови наявності зв’язку між негативними заходами впливу або загрозою їх застосування та повідомленням викривача. Водночас наявність такого зв’язку презюмується й обов’язок доказування його відсутності покладається на відповідача.
То ж Касаційний цивільний суд Верховного Суду встановивши, що позивач набув статусу викривача з моменту повідомлення про корупційне порушення, дійшов висновку, що позивача звільнено з порушенням вимог абз. 2 ч. 1 ст. 53-4 Закону, оскільки відповідач застосував до позивача, який має статус викривача, негативні заходи впливу, які хоч і мають ознаки формально правомірних, однак є вибірковими, оскільки не були застосовані до інших працівників у подібних ситуаціях, а застосовані виключно до позивача без згоди НАЗК.