Традиційно, наприкінці року громади працюють над проєктом рішення про бюджет на наступний рік. Враховуючи воєнний стан, громади та військові адміністрації мають деякі обмеження щодо оприлюднення вже готового рішення про бюджет, але наразі ситуація змінюється. Про це під час консультацій для фінансистів із громад Харківщини розповіла радниця з питань місцевих фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Харківській області Марина Гончаренко.
Законодавче підґрунтя.
Необхідність публікації рішення про місцевий бюджет визначена частиною 5 статті 28 Бюджетного кодексу України: рішення про місцевий бюджет підлягає обов’язковій публікації не пізніше, ніж через 10 днів з дня його прийняття у газетах, визначених місцевою радою.
Вимагає публікації такого рішення також і Закон України «Про доступ до публічної інформації», а саме згідно з ч. 2 статті 15 рішення про місцевий бюджет підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа.
У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація має бути оприлюднена на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Також варто пам’ятати, що Закон України «Про доступ до публічної інформації» містить вимоги до оприлюднення проектів рішень. Відповідно до ч. 4 ст. 15, проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Чинні вимоги щодо оприлюднення бюджетної інформації.
ОМС мають забезпечувати публікацію інформації про місцеві бюджети, в тому числі рішень про місцевий бюджет та квартальних звітів про їх виконання.
Згідно з ч. 4 ст. 28 Бюджетного кодексу України, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують оприлюднення на своїх офіційних сайтах або в інший спосіб відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації":
- прогнозу місцевого бюджету — у п’ятиденний строк з дня його схвалення (у період воєнного стану середньострокове бюджетне планування призупинено, втім у 2024 році очікується його відновлення);
- проекту рішення про місцевий бюджет — не пізніше, ніж за три робочі дні після подання його відповідній місцевій раді;
- рішення про місцевий бюджет — у десятиденний строк з дня його прийняття;
- інформації про виконання місцевого бюджету — за підсумками місяця, кварталу, року.
Які є обмеження в оприлюднені інформації в умовах воєнного стану?
Обмеженому доступу підлягає не весь документ, а інформація, яка відповідає сукупності вимог, передбачених ч. 2 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не обмежено.
Важливо, що інформація про видатки на заходи та роботи з територіальної оборони не оприлюднюється, оскільки, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України «Про основи національного спротиву», закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становлять державну таємницю і здійснюються за процедурами, встановленими законом для оборонних закупівель.
Особливості оприлюднення бюджетної інформації військовими адміністраціями. Важливим моментом для громад, в яких створені військові адміністрації, є те, що змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252, які були внесені 28 квітня 2023 року, було вилучено абзац 8 підпункту 2. У ньому говорилося про те, що військові адміністрації здійснюють управління коштами місцевих бюджетів без оприлюднення нормативно-правових актів та інших документів, які застосовуються під час бюджетного процесу. Дійсно, при формуванні бюджетів на 2023 рік військові адміністрації могли не оприлюднювати бюджетну інформації. Втім, на сьогодні оприлюднення бюджетних документів, у т.ч. проектів рішень та рішень про місцеві бюджети, військові адміністрації повинні здійснювати на загальних підставах.
Доступ до офіційного сайту громади втрачено, де можна оприлюднити бюджетне рішення?
Як громадам забезпечити доступ до інформації та які використовувати для цього ресурси? Відповідь на це питання у статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
У Законі прописано, що доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом. Також, Закон наголошує, що ОМС мають надавати роз’яснення за запитами на інформацію.